1920’li yıllarının Kastamonu’sunu en iyi anlatan kalemlerden birisi de usta edebiyatçı İsmail Habib Sevük’tür. Pek çok kişi kendisini Kurtuluş Savaşının içten en samimi sözcülerinden birisi olarak kabul etmiştir.
Kişisel gözleme dayalı, kıvrak ve renkli bir üslubu ile yazdığı haftalık köşe yazıları “O Zamanlar” adıyla 1936 yılında “Kurtuluş savaşı Anıları” adıyla kitaplaştırılmıştır. Daha sonraları Kültür Bakanlığı yayınları arasında yeniden yayımlanan eseri şehrin havasını teneffüs eden suyunu içen herkesin okumasını tavsiye ederim.
Milli mücadele yıllarının en ateşin günlerinde Kastamonu Lisesi’nde edebiyat öğretmenliği yapan yazar aynı zamanda Açıksöz Gazetesi’nin başyazarlığını yapmıştır. Ankara’ya gitmesine rağmen gazetede ki yazılarına bir süre daha devam etmiş, Kastamonu insanın cephe gerisindeki büyük fedakarlığını yazıya geçirmiştir.
Düşman tarafından işgal edilmemesine rağmen Çanakkale ve Kurtuluş Savaşları’nda en çok şehit veren iller arasında yer alan Kastamonu`nun daha çok bilinip tanınmasında İstiklal Yolu Projesi etkili olacaktır. İnebolu sahilinden başlayıp sırası ile Küre – Seydiler – Kastamonu – Çankırı – Ankara’ya uzanan tarihi yol İstiklal(Bağımsızlık) Yolu olarak bilinir.
Tarih – kültür turizmi açısından önemli bir yer tutan proje kapsamı içersinde; İnebolu Türk Ocağı, Çuhadoruğu Karakolu, Küre Ecevit Hanı, Kışla Parkı, Cumhuriyet Meydanı, Şehitlik, Vedat Tek Kültür Merkezi ve Halime Çavuş Anıtı gibi eserleri yer almakta. Ayrıca proje kapsamında belirlenen 3 ayrı kamp yerinden faydalanılarak yılın belli zaman dilimlerinde “İstiklal Yürüyüşleri” yapılmaktadır.
İstiklal Yolu Projesi ilimizin kültürel zenginliklerinin daha yakından tanınmasına, bölgeyi ziyarete gelecek kişilerde yeniden tarih bilinci, mücadele ruhunun uyanışına vesile olacaktır.
Tarihimizi, kültürümüzü diğer bir ifadeyle köklerimizi daha yakından tanımanın anlamanın birazcık olsun hissedip duymanın bir yolu da yazılmış edebi eserleri okumaktan geçer. Edebi eserler aynı zamanda yaşadığı dönemi ve toplumu yansıtan bir aynaya benzerler.