Memleketimizde coğrafi gerçeklerden kaynaklı karayollarımızın durumu oldukça tehlikeli ve kazaya davetiye çıkarır durumda. Büyük bölümünde ölümle ya da ağır yaralanmalarla son bulan kazalarda en büyük etken ise yol bariyerlerinin yetersizliği ve eksikliği olarak ön plana çıkıyor.
Kazalarda kontrolden çıkan araçların şarampole ya da uçuruma yuvarlanmaması için yol kenarlarında olması gereken ama konmamış olan yol bariyerleri ölüm oranlarına yansırken, tutulan raporların neredeyse tamamına yakınında faturanın sürücülere çıkarılması da şaşkınlık yaratıyor.
Özellikle sahil bandında yer alan karayollarında, ilçe bağlantı yolları dahil riskli bölgede bulunmayan bariyerlerin eksikliği bir çok cana mal olurken kaza tutanaklarına da çoğunlukla kaza sebebi direksiyon hakimiyetinin yitirilmesi, uykusuzluk gibi yol hataları olarak gösteriliyor.
Oysa birçok karayolunda olması gerekenin çok üzerinde mıcır, aşırı keskin virajlar ve Ağlı- Cide Karayolu gibi bazı tünellerden çıkışların 90 derece açıyla yola bağlanması kazalara davetiye çıkartan nedenler arasında.
İstatistiklerde Kastamonu özelinde toplamda 2016 yılı baz alındığında 3 bin 312 adet trafik kazası gerçekleşirken bu kazaların 2 bin 246’sı maddi hasarlı trafik kazası, bin 66 tanesi ise ölüm ve yaralanmalı trafik kazası olmuş. Bin 66 adet ölümlü ve yaralanmalı trafik kazası sonucunda 81 kişi hayatını kaybederken 2 bin103 kişi ise yaralanmış. Ölümlerin 56,8’i kaza yerinde gerçekleşirken, 43,2’si kaza sonrası gerçekleşmiş. Bu kazalarda suç oranının 89,6’sının sürücü, 8,7’sinin yaya veya diğer unsurlar, 0,8’inin yol, 0,5’inin taşıt ve 0,4’ünün yolcu kaynaklı olduğu görülüyor.
Kastamonu, Çankırı ve Sinop ile kıyaslandığında en çok kazanın yaşandığı il durumunda. Çankırı’da toplamda bin 807 kaza yaşanırken bu rakam Sinop’ta bin 744 olarak gerçekleşmiş. Bunda elbette birçok faktör etken sayılabilir ancak, yollarımızın durumunun bu noktada tehlike saçar yapıda olması ön plana çıkıyor. Ancak tutulan raporlarda bu tamamen yalanlanır durumda, yol kusuru toplamda yüzde 0,8 olarak görülüyor. Suçlu ise kazaya karışan yüzde 90’lara varan oranda sürücüler etkin gösterilmiş.
Karayolları sorumluluk alanlarında daha sıkça görülen bariyersiz yollarla ilgili vatandaşların daha fazla can ve mal kaybı yaşamaması açısından önlemlerin bir an önce alınması gerekiyor.