Merkez Bankası, Hazine’nin veznesi görevini yapar ve Hazine’nin ödeme talimatlarını yerine getirir. Merkez Bankası bankaların bankasıdır.
“Para Merkez Bankacılara bırakılamayacak kadar önemli bir konudur” demektedir. (Friedman, 1962, s.219).
Hazine’nin İç Borçlanması
Devlet Tahvili, Hazine’nin bir yıl ve daha uzun vadeli borçlanma senetlerine verilen addır.
Hazine Bonosu, Hazine’nin bir yıldan kısa vadeli borçlanma senetlerine verilen addır.
Merkez Bankası, ikinci elden, Hazine kağıdı alış verişi yapabilmektedir.
Maliye politikasının özü
Maliye politikası mutlaka denk bir bütçe uygulaması sağlamak amacını gütmez.
Durgunluk dönemlerinde işini kaybedenlerin sayısı artacağı için devletin yaptığı işsizlik sigortası ödemelerinin miktarı da artar.
Ekonomi, durgunluğa girme yönünde bir gelişme gösterdiği zaman, yol, havaalanı, baraj yapımı, çevre kirliliğini önleme projeleri gibi geniş istihdam ve dolayısıyla gelir ve talep yaratacak kamu yatırımlarını yürürlüğe koymak suretiyle durgunluktan çıkma yolunda adımlar atılması sağlanabilir.
Bu tür durgunluk ortamlarında maaş ve ücret artışları ile sübvansiyon artışlarından kaçınmak gerekir.
Mali piyasa-hazine ilişkileri
Mali piyasa iki başlık altında toplanabilir; para piyasası ve sermaye piyasası.
Para piyasası, bir yıl veya daha kısa süreli borç verilebilir fonları arz edenlerle bu tür kısa süreli fonları talep edenlerin bir araya geldikleri bir piyasadır.
Para piyasasında, piyasa dengesini oluşturan ölçü (fiyat) faizdir.
Sermaye piyasası, bir yıldan daha uzun süreli borç verilebilir fonları arzedenlerle bu tür uzun süreli fonları talep edenleri bir araya getiren bir piyasadır.
Yabancı sermaye ve hazine
Yabancı sermaye yatırımları ikiye ayrılarak incelenir:
(1) Doğrudan yabancı sermaye yatırımları,
(2) Portföy yatırımları.
Yabancı sermaye yatırımlarının portföy yatırımı yerine doğrudan yatırım olarak gelmesi her zaman tercih edilen bir şeydir.