Kastamonu, İnebolu Limanıyla birlikte Merkez, Tosya, Seydiler ve Taşköprü OSB’lerin aktif ve faal oluşuyla üreten kent konumuna yeniden kavuşuyor; tıpkı 150 yıl önce olduğu gibi.
Türkiye’de bulunan 44 milli parkın 3’ünün, 247 Tabiat Parkı’nın 4’ünün Kastamonu’da olması da gerçekten çok önemli. Özellikle İnebolu’dan başlayarak, Çankırı ve Ankara’ya uzanan tarihi milli park hattı üzerinde İstiklal Yolu, Küre Dağları, Ilgaz Milli Parkı ile Ersizlerdere Tabiat Parkının yer alması yani aynı güzargahta dört sıcak noktanın bulunması kente hız ve vizyon katacak lokomotiftir.
Kastamonu’nun 18 ilden oluşan Karadeniz Bölgesinde hem toprak büyüklüğü hem de ilçe sayısı bakımından birinci, yine nüfus bakımından ise 8’inci sırada oluşu da ayrıca önemsenmesi gereken bir konudur. Buna rağmen ne hikmetse Karadeniz Sahil Projesinde esamesinin okunmaması da acı bir gerçektir.
İNEBOLU LİMANI
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı taşra teşkilatında Orta Karadeniz Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlüğüne bağlı olarak, 2013 yılından bu yana taşra teşkilatı olarak hizmet veren İnebolu Gümrük Müdürlüğü, A sınıfı Gümrük İdaresi olarak; İnebolu’ ya ithalat, ihracat ve transit yoluyla gelen eşyalara ilişkin işlemleri yürütmektedir. Kara, deniz ve havayoluyla ithalat ve ihracat işlemlerini gerçekleştirmektedir.
İnebolu Gümrük Müdürlüğünde 2019 yılı rakamlarına göre ithalat miktarının (CIF) 15 milyon 270 bin 987 dolar, ihracat miktarının ise (FOB) 16 milyon 864 bin 845 dolar olarak gerçekleştiği görülüyor. En çok ihracat edilen ürünler arasında gemi boyası, tiner, kumanya; ithal edilen ürünler arasında ise üre, methanol ve endüstriyel odun göze çarpıyor.
2015 yılında Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından ihale edilen İnebolu Limanı’nda 49 yıllığına hak sahibi olan Cengiz İnşaat tarafından başlatılan genişletme çalışmaları mahkeme kararıyla durdurulunca proje kenarda bekliyor.
İNEBOLU YOLU
71 kilometre olan Kastamonu-İnebolu yolunun 33.3 kilometresinin bölünmüş yol olarak tamamlanması sevindirici. Kalan 38 kilometrelik alanın ihaleye çıkmasıyla birlikte toplam uzunluğu 36 metre olan 5 çift tünel, bin metre uzunluğunda gergin eğik askılı Ersizlerdere viyadüğü, 7 adet farklı seviyeli kavşak ve 4 adet hemzemin kavşak yapılacak. Sanırım 2 yıl içerisinde bitirilecek.
KARAELMAS EKSPRESİ
Batı Karadeniz ile İç Anadolu arasında önemli bir ulaşım hattı olan ve kısa süre içerisinde başlaması planlanan Karaelmas Ekspresi; Ankara Tren Garı ile Zonguldak Tren Garı arasındaki 485 kilometre uzunluğunda Çankırı ve Karabük illerini de kapsayacak şekilde haftada 6 gün sefer yapılması için hazırlıklar devam ediyor.
KARADENİZ SAHİL YOLU
Karadeniz sahil yolu da bu vesile ile gündeme getirilmesi gereken en önemli konudur. Artvin’den gelmiş, Sinop’a kadar dayanmış. İstanbul’dan gelen yol da Amasra’ya kadar ulaşmış ama Amasra ve Çatalzeytin arasında 130 kilometre ne hikmetse garip gruba şeklinde bekletilmektedir.
SONUÇ OLARAK
Merhum Akif’in dediği gibi “Feryadı bırak, kendine gel, çünkü zaman dar…Uğraş ki: telâfi edecek bunca zarar var” Karadeniz Sahil Yolu geç kalınmış bir haktır. Geçtiğimiz ay Kastamonu’da incelemelerde bulunan Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanı Sayın Adil Karaismailoğlu’nun Sahil Yolu projesi hakkında tek söz bile etmemesini hayretle karşıladığımı not düşmek isterim.
Bununla birlikte İnebolu Limanı, İnebolu yolu projesi ve milli parklar üzerinden kendini ispatlamış bir Kastamonu Karaelmas ekspresinden hat almakla birlikte ülke ve dünya ekonomisine ciddi kazanımlar sağlamaya hazırdır.
Yeter ki bakmasını bilelim.
Ancak Karadeniz Sahil Yolu, İnebolu Limanı ve İnebolu Yolunda henüz sonuç görünmemişken raylı sistemlere geçiş talebi merdivenin ilk basamağını çıkmadan sonuna erişmek için mücadele etmeye benziyor.
Enerjimizi sonuna kadar kullanalım ama doğru yer ve doğru zamanda…
Kalın sağlıcakla…
İspatlamış bir Kastamonu