İstanbul’da 2003 yılında kurulan TTAF Elektroniğin tecrübesiyle hareket eden TTAF Savunma, Ankara Ostim’de bulunan 4 bin metrekare alan üzerindeki 65 çalışanının bulunduğu fabrikasında 2013 yılından beri savunma ve havacılık sanayisine hizmet veriyor.
ATAK, HÜRKUŞ, ALTAY gibi milli projelere kablo üreten Abanalı hemşerimiz Engin Gür’ün sahibi olduğu TTAF Savunma, kurulmasının ardından 3 yıl gibi kısa bir süre geçmesine rağmen havacılık ve savunma sanayisinde önemli yer edindi. Otokar ve TUSAŞ’ın en önemli tedarikçileri arasında bulunan firmanın, yakaladığı ivmeyle de bu yıl cirosunu 12 milyon dolara yükseltmeyi hedeflediği bildirildi.
İstanbul’da 2003 yılında kurulan TTAF Elektroniğin tecrübesiyle hareket eden TTAF Savunma, Ankara Ostim’de bulunan 4 bin metrekare alan üzerindeki 65 çalışanının bulunduğu fabrikasında 2013 yılından beri savunma ve havacılık sanayisine hizmet veriyor.
Kurulma süreci ile eş zamanlı olarak ATAK projesinde kablo üretimi işi alan firma bu gün hali hazırda TUSAŞ için ATAK helikopterlerinin kablo demetlerini yapıyor. HÜRKUŞ’un bütün test kablajını üretmesinin yanı sıra Otokar’ın hem ticari hem askeri araçlarına yönelik kablo demeti üretimi gerçekleştiriyor. Otokar’ın, askeri araçlarının kablo demetlerinin yaklaşık yüzde 80’ini üstlenen TTAF, COBRA, COBRA II ve URAL araçları ile ALTAY tankı prototiplerini de üretiyor.
***
MSI Dergisinde çıkan haberde Nurol Makinanın EJDER TOMA araçlarının, 2’nci ve 3’üncü partileri için tüm kablaj ve resimlendirme işini de TTAF’ın yaptığını kaydeden firmanın Genel Müdürü Ergün İşgör yeni ve devam eden projelerle ilgili şu bilgileri verdi: “FNSS ile çalışmaya başladık. Yeni projelerde yer alacağımızı ümit ediyoruz. TCI-Turkish Cabin Interiors için, firmanın Airbus ve Boeing modelleri için geliştirdiği galleylerin kablo demetlerini ve panellerini ürettik ve tüm teslimatı yaptık. ASELSAN’da; SST, HBT ve REHİS Sektör Başkanlıkları ile iş yapıyoruz. 2 tane tasarım mühendisimiz, SST Grup Başkanlığı’nda çalışıyor. ROKETSAN ile TR107 roketlerine yönelik kablaj konusunda çalıştık. HAVELSAN’ın onaylı tedarikçisiyiz; ama şu anda o cephede yürüttüğümüz bir proje yok. BMC ile görüşmelere başlayacağız. Yeni projelerinde yer almak istiyoruz.”
***
TTAF’ın 5 yıl içinde uluslararası pazarda önemli yer edinmesini hedeflediklerini kaydeden İşgör, Meksika’yı örnek aldıklarını ifade ederek, “Şu anda ihracatımız hemen hemen yok. Ama bizim hedefimiz, cironun en az yüzde 30’unun ihracattan gelmesi. Sürdürülebilirlik için, yurt dışına yönelmemiz gerekiyor. Hedefimiz, 4-5 sene içinde uluslararası bir oyuncu haline gelebilmek. Bu konuda da Meksika’yı örnek ve hedef alıyoruz. Meksika, özellikle ticari havacılığa yönelik ciddi bir üretim yapıyor. Boeing’in en büyük alt yüklenicileri Meksika’da. Biz Meksika ile nasıl rekabet edebileceğimizi düşünüyoruz. Maliyet avantajını nasıl sağlamak, personeli daha iyi motive edebilmek ve kabiliyetlerini artırabilmek konuları üzerinde çalışıyoruz. Artık bir Türk firması, bir Türk KOBİ’si, doğrudan Boeing’e iş yapabilmeli. Bu konuda, SSM’nin ve TUSAŞ’ın da desteği ile hareket etmek istiyoruz.” diye konuştu.
Biz üretemezsek kimse üretemez
Konektörler üretimiyle ilgili çalışmalarında olduğunu belirten İşgör, “Şu anda, özellikle kara araçlarında kullanılabilecek, tasarımdan itibaren yerlileştirilebilecek konektörler, kablo grupları, overmolded denilen kablolama sistemleri ve bunların test ve sertifikasyonu konularında çalışmalara devam ediyoruz. Ciddi aşamalar kaydettik. Sonuçları Nurol Makina’nın tasarım bölümü ile de paylaştık; bundan sora üretecekleri araçlarda bu konektörlerin kullanılması gündemde. Kısaca, konektör konusunda, ‘Biz üretemezsek kimse üretemez.’ diyecek kadar iddialıyız. Tabii burada önemli olan, yurt içi pazara satmak değil; uluslararası pazarda bizim bu ürünü nasıl rekabete sokacağımız.” açıklamalarında bulundu.
***
TTAF Savunma Genel Müdürü Ergün İşgör firmanın hedeflerini şöyle sıraladı:
“Bu seneki hedeflerimizden birisi, deniz platformlarına yönelik projelerde yer almak. Kurulduğumuzda, ilk senemizde, yaklaşık 3 milyon dolarlık bir ciro gerçekleştirdik. 2015 yılı sonu itibarıyla 8 milyon dolara yaklaştık. Bu senenin sonunda, en az 10-12 milyon dolara ulaşmak istiyoruz.
Altyapımız da çok yeni. Alet, edevat, makinalar daha 1-2 yıllık. Altyapı yatırımlarında, önce kaliteye bakıyoruz; kaliteli ve markalı ürünler alıyoruz. Bu senenin ortasına kadar, şu andaki altyapı ve insan kaynağı kapasitemizi, yaklaşık yüzde 70 arttırmayı planlıyoruz. Ticari havacılığa doğrudan iş yapabilmek için, bazı sertifikasyonlara sahip olmanız gerekiyor. Bunları almak için çalışmalar başlattık. Kablaj konusunda, bu sertifikasyonları alan, ilk Türk firması olmak istiyoruz. Ticari havacılığın cirodaki payını da yüzde 25-30’a çıkartmayı hedefliyoruz. Bölgesel Uçak Projesini de yakından takip ediyoruz. Havacılıkta bazı ürünler var ki hala Türkiye’de üretilmiyor; özellikle ticari havacılıkta. İhracattaki en önemli pay da ticari havacılıktan gelecek. Biz de Türkiye’de üretilmeyen bazı ürünler üzerinde çalışıyoruz. Sertifikasyon da bu çalışmaların önünü açacak. Sertifikasyon konusunda şu anda çalışmalara başladık.”Savunma,gücünü,TTAF,ile,iletiyor