DeFacto Üst Düzey Finans Yöneticisi Önder Şenol, uyguladığı stratejilerle hem çalıştığı şirketlerin hem de dünya finans zirvelerinin rol modeli olarak trendleri belirliyor. Glokalleşme akımının da önemli bir uygulayıcısı olan ve bu anlamda Harward Üniversitesi’den Hall Of Fame ödülünü alan Şenol, İstamonu gazetesine başarı hikayesi ve stratejilerini anlattı.
Hayatımda şansa yer yok
Abanalı bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelen, profesyonel hayatına 1996 yılında iş analisti olarak başlayan ve kariyerinde basamakları planlamış olduğu gibi çıkarak tüm dünyaya adını duyuran Önder Şenol, başarısının sırrının hayatı boyunca planlı yaşaması olduğunu belirtti.
2015 yılında Harward Üniversitesi’nin ‘Hall Of Fame’ ödülüne layık görülen ve şu an tüm dünyada önemli bir noktada olan DeFacto firmasının Finanstan Sorumlu Üstdüzey Yöneticiliği (CFO) görevini sürdüren Şenol, gazetemize iş yaşamındaki başarı hikayesini aktardı.
Büyüme odaklı hedefleri seviyorum
Hayatının tüm aşamalarının planlı olduğunu ve zamanını yönetme becerisi sayesinde çalıştığı tüm kurumlarda başarılı olmak dışında hedef koymadığını belirten Şenol, iş analisti olarak başladığı kariyerinde DeFacto’nun üçüncü işi olduğunu ifade etti.
İTÜ İşletme Mühendisliği mezunu olan Önder Şenol, eğitim hayatı sonrasında başladığı kariyer yolculuğunda 15 yıl görev yaptığı Turkcell’den daha farklı hedefler oluşturmak üzere ayrıldığını belirterek, “Aynı noktada ve durağan hedeflerden ziyade, planlanabilir ve büyüme odaklı hedefler benim için daha cazip geliyor. Turkcell’de çalıştığım süre boyunca özellikle Superonline CFO’su olarak yeniden yapılandırma, strateji oluşturma sürecinde işletmenin geleceğini oluşturmak benim için heyecan verici. 1 Eylül 2014 yılından bu yana da DeFacto ile çalışıyoruz. Burada da yaptığımız çalışmalarla İnsan Kaynakları Mükemmellik ödülünü kazandık. Elbette bu bir ekip çalışması ve takım halinde başarıyoruz” dedi.
Finansal dönüşümden global dönüşüme başarılı geçiş
DeFacto CFO’su Önder Şenol, şirketlerinin finansal dönüşümden global dönüşüme geçişine yönelik yaptıkları çalışmaların temelinde planlı olmak ve atılacak adımların hedefler doğrultusunda uyumlu çalışmaktan geçtiğini ifade etti. Şenol, her yıl Fransa’da dünyanın önemli markalarının davet edildiği Finansın Geleceği zirvesine ikinci kez davetli olarak katıldıklarını ve şirketlerinin kat ettiği süreci katılımcılarla paylaştıklarını belirterek, “2016 yılının Şubat ayında, ilk Türk şirketi olarak zirveye davet edildiğimizde finanstaki dönüşümümüzü aktarmış ve büyük ilgi görmüştük. O dönemde altını çizdiğimiz bir konuda finanstaki dönüşümün gerekli ancak yeterli olmadığıydı. Bunun global dönüşümle tüm şirkete yaygınlaştırılması vizyonumuzu paylaşmıştık. Geçen bir sene içinde aldığımız güç ve cesaret ile DeFacto’da biz bu hayalimizi hayata geçirmeye başladık. Dönüşümü strateji, insan kaynakları ve ürün yönetimi bölümlerine yaydık. Bu topyekun global dönüşümün sürdürülebilir ve başarılı olması için kaçınılmaz olan kültür değişimini desteklemek çok kritikti. Bunu sağlamak için 2016 yılının Aralık ayında tanıtımını yaptığımız Defacto Academy’yi hayata geçirdik. Global moda markası olma yolculuğumuzda, bu kabuk değişiminin kattığı hız ve esneklik sayesinde güçlü adımlarla ilerlemeye devam ediyoruz” dedi.
Türkiye’nin ikinci en büyüğü
DeFacto olarak 2017 yılının ilk 6 ayında yatırımlara devam ederek yurt içi ve dışında istikrarlı büyümeyi sürdürdüklerini ifade eden Şenol, 2008 yılından itibaren her yıl ortalama yüzde 49 büyüme sağladıklarına işaret ederek, şu an 329 yurtiçi ve 110 yurt dışı mağaza ile Türkiye’nin ikinci büyük şirketi olarak yollarına devam ettiklerini söyledi.
2017 yılının üçüncü çeyreğinde Kazakistan, Irak, Mısır, Belarus, Fas, Kosova, Arnavutluk, Gürcistan, Rusya, Bosna Hersek, Cezayir, Azerbaycan, Ürdün, Kırgızistan, Lübnan, Filistin, Suudi Arabistan, KKTC ve Türkiye olmak üzere19 ülkede mağazacılık faaliyetlerinin devam ettiğini söyleyen Önder Şenol, her ülkede o ülkeye ait yaşam tarzı ve kültürüne uygun koleksiyonlar hazırladıklarını vurguladı. Tasarım ürünlerine ek olarak inovasyon ve ar-ge çalışmalarının sonucu olarak hayata geçirdikleri Inova ve Eco gibi ürün gruplarıyla müşterilerine inovasyon ve geri dönüşüm alanında farklılaştırılmış ürünler sunduklarına değindi.
Belirledikleri stratejileri birebir hayata geçirmeleri ve doğru yatırımlar yaparak istikrarlı büyümeleri sayesinde uluslararası arenada en itibarlı strateji ödülü olarak adlandırılan ve Harward Üniversitesi tarafından verilen Hall Of Fame’i almaya hak kazandıklarını belirten DeFacto CFO’su Önder Şenol,11 bin 556 çalışanın aynı hedefe odaklanmasının bu başarının anahtarı olduğunu belirtti.
Globalleşmenin ötesinde zorunlu trend: GLOKALLEŞME
Globalleşmenin sadece yurtdışı ile ticaret yapmak ya da mağaza açmak olmadığını vurgulayan Önder Şenol, global pazarlama stratejileri geliştirerek her coğrafyada müşteri beklentilerini iyi anlamak, yerel pazarın ihtiyaçlarına uygun ürünleri sunmak ve iletişim çalışmalarını da yerel medya tüketimine göre planlamak olduğunu ifade ederek, dünyanın pek çok yerinde faaliyet gösterirken, farklı bölgelerdeki tüketici taleplerine cevap verebilmek için yerel şartlara uygun üretim, pazarlama ve yönetim süreçleri geliştirdiklerini aktardı.
Bu sürece glokalleşme adını verdiklerini ifade eden Şenol, finansal dönüşüm kadar önemli olan global dönüşümün tamamlayıcısı olan bu yaklaşımın birçok firmaya da ilham verecek bir bakış açısı olacağını belirterek, firmalarının teknoloji yatırımlarıyla entegre ediği bu model sayesinde 2030 yılında varması gereken hedefe 10 yılda ulaştığının altını çizdi. Önder Şenol, sürdürülebilir başarıya ulaşmak için en önemli üç şeyin değişim, dönüşüm ve gelişim olduğunu belirterek, DeFacto ailesi olarak çalışanlarının da katkısıyla şirketlerini geliştirmeye ve sektörlerinde öncülük etmeye devam edeceklerini sözlerine ekledi.
KİMDİR?
1974 İstanbul doğumlu olan Önder Şenol, aslen Abanalı bir ailenin mensubu. Yaz aylarında çocukluk yıllarını geçirdiği Abana’da arkadaşlarıyla vakit geçirmeyi ve tatil tercihlerinde memleketine muhakkak ajandasında yer açan çok yönlü bir iş adamı olan Önder Şenol, dans, dalga sörfü ve teniste oldukça iddialı birisi.
İTÜ İşletme Mühendisliği bölümü mezunu ve aynı zamanda yine aynı üniversitede yüksek lisansını tamamlamış olan Önder Şenol, kitaplarıyla büyüdüğü Harward Üniversitesi profesörlerinin elinden ilk defa bir Türk iş adamı olarak ödül aldı. Çalıştığı tüm şirketlerde belirlediği stratejilerle başarıya ulaşan Şenol’un en önemli özelliği ise hayatında asla rastlantısal bir şey olmaması. 24 saati programlı olan ve hiçbir işini şansa bırakmayan genç iş adamı, Kastamonu denildiğinde heyecanını da dışa vuran bir memleket sevdalısı.
Kariyeri; 1996 Karon&ICE SecuritiesA.Ş., 1999-2006 Turkcell Grup, 2006-2014 Turkcell Superonline CFO, 2014 DeFacto CFO.