Cumhuriyetimizin 100’üncü yılına girerken 81 ilimizde 81 milyon metrekare millet bahçesi kazandırma projesi kapsamında 22 ilde açılan ve yapımı devam eden 35 millet bahçesinin özellikle 30 büyükşehre katkısının ve getirisinin çok olacağına inanıyorum.
Geçtiğimiz günlerde Kastamonu Belediyesi’nin katkılarıyla projelendirilen ve TOKİ tarafından ihalesi yapılan Kuzeykent Mahallesi’nde 240 dönüm arazi üzerine yapılması planlanan Millet Bahçesi’nin 41 milyon 290 bin liraya mal olacağını duyunca yadırgamadım dersem yalan olur.
Belediye Başkanı Sayın Vidinlioğlu ise yaptığı açıklamada “Yeni millet bahçesi projesi ‘nefes alan bir şehir’ hedefimizin önemli bir nişanesi olacak. Sosyal alanlarıyla vatandaşlarımızın en çok ziyaret edeceği noktaların başında gelecek” dedi.
“Nefes alan şehir” derken bunu yüzde 67’si ormanlarla kaplı Kastamonu için söylüyor sayın başkan. 41 milyon liranın Kastamonu Belediyesi’nin yıllık bütçesinin 5’te birine, Ağlı gibi nüfusu 2 bin civarında olan belediyenin ise 19 yıllık bütçesine denk geldiğini unutmamak gerekir.
Yeri gelmişken TÜİK verilerine göz atalım. Kilometrekareye düşen insan sayısı İstanbul için 2 bin 900 kişi, Kocaeli için 528 kişi, İzmir için 360 kişi, Bursa içinse 285 kişi. Peki Kastamonu için nedir bu rakam? Sadece 29 kişi. Evet, evet sadece 29 kişi.
Kastamonu gibi doğa ve doğal alanları olan bir kent ortada dururken bu rakamlarda “Millet Bahçesi” yapmanın maliyetleri azaltması gerekirdi.
Oysa Abana, Bozkurt, Çatalzeytin ve Doğanyurt ilçelerinin kanalizasyonlarının arıtmasız şekilde denize dökülüyor olduğunu da unutmamak lazım. Buna günümüzde ‘İleri Biyolojik Atıksu Arıtma Tesisi ve Derin Deniz Deşarjı’ diyoruz. 4 ilçeye yapılması gereken bu sistemin maliyetinin ise 15-20 milyon lira civarında olduğunu düşünürsek gerçeği daha iyi anlarız sanırım.
Ez cümle; ne güzel söylemiş eskiler “Eve lazım olan camiye haramdır.”
KASTAMONU- BARTIN ARASI…
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun Kastamonu ziyareti ile birlikte İnebolu, Bozkurt ve Abana ilçelerini ziyaretini, memleketin yol sorununu ve durumunu yerinde görmesini olumlu karşılıyor, özellikle teşekkür ediyorum.
Tuhafıma giden sayın bakanın Bartın ve Sinop illerine kadar gelen, Kastamonu’ya bir türlü gelmeyen Karadeniz Sahil Yolu projesine dair bir açıklama yapmamasıydı.
Sayın bakana hatırlatmak gerekir ki, zamanda yolculuk yapmak isterse, Kastamonu’dan arabaya biner 2 saat sonra Bartın’a vardığında tünel, viyadük ve bölünmüş yollarla 20 yıl ileride bir kent görmesi mümkün…
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 2003-2019 yılları arasında ulaşım ve erişim yatırımları için Bartın’a toplam 3 milyar lira Kastamonu’ya ise 5.3 milyar lira harcama yapıldığını görüyoruz. Hangi mukayese ve kıyasla bu rakamların yapıldığını öğrenmenin hakkımız olduğunu düşünüyorum.
Bir de iki kent arasındaki farka bir bakalım…
Bartın yüzölçümü 2 bin 76 km²
Kastamonu yüzölçümü 13 bin 108 km²
—
Bartın 4 ilçe, 265 köy
Kastamonu 20 ilçe, bin 58 köy
—
Bartın nüfusu 199 bin
Kastamonu nüfusu 380 bin
—
Bartın İl Özel İdare Yol Ağı 2 bin kilometre
Kastamonu İl Özel İdare Yol Ağı 9 bin 500 kilometre
—
Bartın 131 kilometre Devlet yolu ,163 kilometre İl yolu olmak üzere; toplam 294 kilometre
Kastamonu 594 kilometre Devlet yolu, 69 kilometre İl yolu olmak üzere; Toplam 663 kilometre
—
Bartın Sahil şeridi 59 kilometre
Kastamonu sahil şeridi 172 kilometre
Sanırım meramımı anlatabildim.
Selam ve dua ile…