featured
  1. Haberler
  2. GÜNDEM
  3. İyi bir işte finans sıkıntı olmamalı

İyi bir işte finans sıkıntı olmamalı

Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Abanalı hemşerimiz genç müteşebbis Eyüp Ateş, otomotiv tasarımı konusunda hedeflerini ve dünyasını anlattı.

ABD’de dünya çapında düzenlenen ‘Yılın Projesi’ yarışmasında ‘Sınır 6×6’ tasarımıyla 440 katılımcı arasında ilk 5’e girmeyi başaran Eyüp Ateş, yeni projelerine destek beklediğini ifade ederken, “Düşünülmemiş ve daha önce yapılamamış iyi işlerde finans sıkıntısı olmaması gerekir” dedi.

Küçük yaşlardan itibaren otomotiv sektörü ve tasarıma ilgi duyduğunu bildiren Abanalı hemşerimiz Eyüp Ateş (21), “Her geçen gün artan ilgim ve merakım yeni projeleri ortaya çıkarıyor. Ancak bunları hayata geçirebilmem finans desteği bulabilmeme bağlı. Ülkemizde faaliyet gösterenlerin sayısı 50’yi geçmeyen bir sektördeyim. O yüzden anlaşılabilmem ve anlatabilmem oldukça zor. Kısa süre önce kurduğum kendi firmam Mekik Motors ile tüm ilgisizliğe rağmen özgün tasarımlarımı hayata geçirme mücadelesi veriyorum. Türkiye’nin adını, ülkemde kalarak uluslararası platformda duyurmak istiyorum.” diye konuştu.

Ateş, “’Bazen tarih yazmak için birden fazla efsanenin aynı çatı altında buluşması gerekir’ sözünü ilke edindim. Sağlam adımlarla kuracağım ekiple birlikte yerli marka otomobil yolunda başarıların altına imza atmak istiyorum. Bunun için sürekli çalışıyorum; kendimi geliştirirken yanımda da bazı kişileri büyük resmi görmeye hazırlıyorum.” ifadelerini kullandı.

Yerli otomotiv mümkün

Ancak!

Ateş’in “Sınırlı sayıda tasarımcının, mühendisin ve eğitim olarak tasarıma dair bölümün olmadığı ülkemizde yerli otomobil mümkün müdür?” sorusuna cevabı ise şöyle: “Pazarı olmayan işe girmem, üretilmiş bir aracı yapmam. Ultra lüks bir spor araba tasarlarım. Tüm uluslararası platformda bunun tanıtımı yaparım. Yerli araba yerel bazda kaldığı için yapılamıyor. Ferrari ya da BMW ihtiyaçları olmamasına rağmen önce araçları oyuncak olarak tasarlıyor. Ama bu araçlarla büyüyen çocuklar, 25-30 yıl sonra onu almak istiyorlar. Eğer yerli otomotiv yapacaksak bunu dünyaya da pazarlayabilmeliyiz. Seri üretime geçmek çok farklı, prototip mantığında üretim yapmak farklı. İyi bir işte finans sıkıntısı olmamalı.”

 

Ne acı ki, ülkemizde otomotiv tasarım bölümü yok

Nihai hedefim yerli otomobil tartışmalarındaki yanlış bakış açısını değiştirmek. Türkiye’nin tasarıma değer vermeden üretimde söz sahibi olamayacağı aşikar. Ülkemizde yaptığım işi yapabilen toplasan 50 kişi yok. Benim eksik noktam sadece finansal. Türkiye’de otomotiv mühendisi 300 kişi var; orada da servis eğitimi veriyorlar. Otomotiv tasarımı diye bir bölüm ise hiçbir üniversitede yok.”

Yeni tasarım ve markalar üretemiyoruz

“Sanayicilerimizin en büyük eksiği, var olan şeylerin üretimini yapmaları. Yeni markalar yeni tasarımlar ortaya koyamıyoruz. Oysa üretmemiz lazım. Tasarım, üretim ve analiz alanında gerçekten iddialım. Hedefim otomotiv sektöründe farklı tasarımlar yapmak. Türkiye’nin uluslararası alanda otomotiv sektöründe yer almasını sağlamak, son kullanıcıya ürün yapmak ve markalaşmak istiyorum. Ancak bu yolda tek başıma ilerlersem beni piyasadan silmek için her şeyi yapabilirler.”

Eyüp Ateş, tasarladıklarının hayata geçmesi için gerekenin başlangıç aşamasında sadece 50 MDF ve akşamları ya da hafta sonları kullanabileceği bir CNC makinası olduğunu belirtiyor.

 

İlk tasarımımı 9 yaşında yaptım…

1995 yılında İstanbul’da doğdum. Otomotiv mesleğine duyduğum merak, çocukluk yıllarımda oyuncakları parçalamakla başladı. Yedi-sekiz yaşlarıma geldiğimde sokakta arkadaşlarım oyun oynarken ben kendimi evimize yakın mahalle arasında, 20 metrekarelik torna atölyesinde buldum. İlk işim torna atölyesinde ustalarıma kahvaltı hazırlamak ve makineleri temizlemekti. İlk ve ortaokul dönemlerimde de yaz tatilinde, hafta sonları ya da akşamları çeşitli atölyelerde çalıştım. Lise yıllarına geldiğimde Bahçelievler’de teknik bir lisede makine bölümünü okudum. Dokuzuncu sınıf bittiğinde mesleğimde ilerlemek adına internet ortamında bir mühendislik sitesi kurdum ve bu site hala etkinliğini sürdürüyor. Lise yıllarında sosyal medyayı benim gibi otomotiv meraklılarıyla ve bu konuda uzman olan insanlarla tanışmak, çevre edinmek için kullandım. Vaktimi sürekli araştırma yaparak geçirmemin yanında boş zamanlarımda çalıştığım sanayideki ustalarımın değerli bilgilerinden yararlanmaya devam ettim. Lise ikinci sınıfa geçtikten sonra İstanbul Teknik Üniversitesinde uçak-uzay derslerine katılmaya başladım. Lisedeki stajımı bir otomotiv, kalıp ve savunma üzerine üretim yapan şirkette yaptım. 2012 yılında sekiz kişiden oluşan bir ekiple milli bir tank projesi oluşturduk. Daha sonra yerli elektrikli otomobil 3Gen/Sapmaz Projesi’nde yer almaya başladım. 2015 Mart ayına kadar görevim sürdü. Eğitimim İstanbul’da olduğundan yerli bir otomotiv şirketinde otomobillerini tasarlama görevine başladım. 2015 yılında savunma sanayi alanında faaliyet gösteren bir şirketin düzenlemiş olduğu uluslararası askeri kara araçları yarışması için Sınır 6×6 adlı projemi hazırladım. Sınır ABD’de düzenlenen yarışma finalinde 4. oldu.”

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

İstamonu ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!