Tarihi milattan önce 5. yüzyılla kadar uzanan Ginolu Kalesi’ndeki restorasyon çalışmaları 10 yıldır bitirilemedi.
Çatalzeytin Ginolu Kalesi’ne 2004 yılında restorasyon planı çıkarılmış, proje doğrultusunda restorasyonun iki kademede yapılmasına karar verilmişti. Tarihi kalede bu kapsamda 2006 yılında ilk kademe restorasyon çalışmaları yapılmıştı. Bölge ve ilçe turizmi açısından önemli yer tutan tarihi Ginolu Kalesi’nde aradan geçen 7 yıla rağmen ikinci kademe restorasyon çalışmaları hala başlamadı. Tarihi kalenin turizme ne zaman kazandırılacağı merak konusu.
Büyük kayıp
Konuyla ilgili görüşlerini aldığımız Çatalzeytin Belediye Başkanı Musa İhsan Uğuz daolayı doğrulayarak, Ginolu Kalesi’ndeki restorasyonunun bitirilememiş olmasını ilçe ve bölge turizmi açısından büyük kayıp olarak nitelendirdi.
Tarihi kalenin duvarlarının ilk kademe çalışmalarında yükseltildiğini, ardından hiçbirçalışmanın yapılmadığın anlatan Başkan Uğuz “ 2004 yılında Ginolu Kalesi’nin restorasyonunun iki kademede yapılmasına karar verildi. 2006 yılında ilk kademe çalışmalarında ön görüldüğü gibi kalenin duvarları yaklaşık 30 santimetre kadar yükseltildi. İkinci kademe restorasyon çalışmaları için proje hazırlanmasına rağmen henüz ihalesi gerçekleştirilemedi.” dedi.
Bakanlıklara defalarca dilekçe yazıldığını, tarihi kalenin restorasyonunun tamamlanmasıyla ilgili hala cevap alınamadığını söyleyen Uğuz “ Yazdığımız dilekçelerin yanı sıra 4 yıl önce ilçemize gelen Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay’a bizzat durumu ilettim. Tarihi kalenin restorasyonun öneminden bahsettim. Bu zamana kadar yaptığımız tüm girişimler sonuçsuz kaldı.” şeklinde konuştu.
Karadeniz Sahil Yolu
Geçtiğimiz hafta Karadeniz Sahil Yolu Projesi hakkında gazetemizin manşetinde yer verdiğimiz “Çile Bitecek” başlıklı habere istinaden görüşlerini belirten Çatalzeytin Belediye Başkanı Musa İhsan Uğuz, projenin bitirilmesiyle birlikte bölgenin hayat bulacağına işaret etti.
Karadeniz Sahil Yolu Projesi’nin İnebolu’ya kadar olan bölümünün 1/25000 ölçekli klavuz planının yapıldığını açıklayan Başkan Uğuz, ardından 1/1000 ölçekli uygulama planı çizileceğini kaydetti.
Uğuz, Karadeniz Sahil Yolu’yla ilgili şu bilgileri aktardı: “Projeyle birlikte Çatalzeytin Sanayi Sitesi’nin yanında bulunan mezbahanın oradaki dağlık alanda 3 kilometre geliş-gidiş tünellerle Tutku Petrol Ofisi’nin bulunduğu Ginolu sahiline bağlantı olacak. Buradan sonra çalışmalar yerin bin 526 metre altında yapılacak. Deniz dolgu sistemiyle Hacıveli’ye kadar uzanılacak. Abana- Bozkurt arasında bulunan Konkasör tesisinin olduğu alandan dağa tüneller açılarak balıkçı barınağına geçiş sağlanacak. İnebolu-Evrenye sahil şeridinden Çatalzeytin’e ulaşmak tüneller, dolgu sitemi ve başka birçok teknikle yapılacak yollarla kolay olacak. Karadeniz Sahil Yolu Projesi’nin bir an önce hayata geçmesini tüm yöre halkı olarak özlemle bekliyoruz.”
Çöplerden elektrik üretilecek
İlçelerin en büyük sorunlarından birinin de vahşi çöp depolama sistemi olduğuna dikkat çeken Başkan Musa İhsan Uğuz, bu sorunun haziran ayında açılan Kastamonu Katı Atık Bertaraf Tesisi ile çok yakında ortadan kalkacağını söyledi.
Tesiste ayrıştırılan atıkların ekonomiye kazandırılacağını ifade eden Uğuz “Günlük ortalama 660 kilogram atığın bertaraf edileceği tesise Azdavay, İnebolu, Şenpazar, Tosya, Taşköprü ve il merkezinde kurulan aktarma istasyonlarından çöpler gelecek. Tesiste metan gazı çıkışı başladığında elektrik üretilecek.” dedi.
Kıyı Belediyeler Birliği
Gazetemiz Genel Yayın Yönetmeni Hüseyin Karadeniz’in Düzce –Akçakoca’dan Sinop –Gerze’ye kadar uzanan Karadeniz Sahil Yolu üzerindeki 16 ilçe belediyesiyle “Belediyeler birliği kurulmalı mı?” sorusuna ise Uğuz, “Kıyı Belediyeler birliği adı altında bir arada olmanın ilçemize çok fazla katkı sağlayacağını düşünmüyorum.
Alanı biraz daha daraltmalıyız. Sinop, Bartın ve Kastamonu’nun birlikte dahil olacağı özel kalkınma projeleri, özel teşviklerle GAP modeli uygulanmalı. Nüfusumuzun her gün yağ gibi erimesini önlemek için bu konu üzerinde durmalıyız.” diye cevap verdi.